NL
Bel ons
Menu Sluit

Wanneer bel je de huisarts en huisartsenpost?

Huisartsen krijgen het steeds drukker. Niet alleen overdag, maar ook ’s avonds en in het weekend bellen er steeds meer mensen naar de huisartsenpost. Hierdoor kunnen wachttijden oplopen, is er minder tijd per patiënt, en is er een risico dat mensen met spoedklachten te laat geholpen worden.

Door alleen te bellen als het echt nodig, help je mee om de zorg toegankelijk te houden voor iedereen.

Check of je echt zorg nodig hebt

Heb je ineens klachten? Vraag jezelf dan eerst af: hoe serieus is het? Je kunt ook even met iemand overleggen of de websites ‘Moet ik naar de dokter?‘ en Thuisarts.nl raadplegen. Deze platformen gemaakt door huisartsen en medisch specialisten, geven betrouwbare en toegankelijke informatie over gezondheid en ziekte.

Ik heb zorg nodig

Denk je dat er echt medische zorg nodig is? Bepaal dan eerst of je vraag tot de ochtend of na het weekend kan wachten. Dan kun je namelijk naar je eigen huisarts. Die kent je en kan, als het nodig is, een afspraak inplannen op de praktijk. Je kunt ook online een afspraak inplannen of je vraag online stellen aan je huisarts (door middel van een e-consult).

Wanneer bel je de huisarts?

  • Tijdens kantooruren (08.00 – 17.00 uur op werkdagen)
  • Bij klachten die niet spoedeisend zijn
  • Voor vragen over medicatie, uitslagen of een vervolgafspraak

Ik heb NU zorg nodig

Kan je klacht niet wachten tot de volgende dag of na het weekend? Bel dan de huisartsenpost. Zij geven je advies en vertellen of je langs moet komen. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je kind niet meer goed kan plassen, niet goed reageert en hoge koorts heeft, of wanneer je zelf erg benauwd bent en moeite hebt met lopen of praten. Dit zijn klachten die plotseling ontstaan, snel verergeren of hevige pijn veroorzaken.

Bel bij ernstige, levensbedreigende situaties direct 112. Dit landelijke alarmnummer is voor spoedeisende hulp als elke seconde telt. Als het nodig is, komt er snel een ambulance naar je toe.

Wanneer bel je de huisartsenpost?

  • Voor spoedeisende medische hulp ’s avonds, ’s nachts en in het weekend
  • Alleen als je klacht niet kan wachten tot de volgende werkdag
  • Je belt altijd eerst voordat je langskomt

Wanneer bel je niet de huisartsenpost?

Heb je hinderlijke klachten, maar zijn ze niet spoedeisend? Dan kom je niet in aanmerking voor een afspraak bij de Huisartsenpost. Denk bijvoorbeeld aan een ontstoken teennagel of een verstopt oor. Dit soort klachten kunnen vervelend zijn, maar kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen huisarts. Ook herhalingsrecepten voor medicijnen die niet dringend nodig zijn, worden bij de huisartsenpost niet uitgeschreven.

Wat kost de zorg?

Veel mensen weten niet precies wat zorg kost. Daarom leggen we het hieronder kort uit. De zorg van je huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor geen eigen risico of eigen bijdrage. Als er extra onderzoeken of handelingen (zoals bloedonderzoek, röntgenfoto’s of echo’s) uitgevoerd moeten worden, gaat dit van je eigen risico af.

Bij zorg buiten de huisartsenpraktijk ligt dit anders. Zorg in het ziekenhuis, zoals de spoedpost of ambulance, valt onder je eigen risico en betaal je deels zelf. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Een telefonisch consult met de huisartsenpost is voor jou gratis, maar kost in werkelijkheid ongeveer €35.
  • Een consult op de huisartsenpost is ook gratis voor jou, maar kost de zorgverzekeraar ongeveer €206.
  • Een bezoek aan de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis kost jou je eigen risico (meestal €385). De werkelijke kosten zijn vaak minimaal €385 of hoger.
  • Een rit met de ambulance wordt ook verrekend met je eigen risico (maximaal €385), terwijl de kosten voor deze zorg gemiddeld rond de €700 liggen.

Door bewust om te gaan met zorg en goed te weten waar je terecht kunt, help je mee om de zorg toegankelijk én betaalbaar te houden.


Contact
Inloggen patiëntenomgeving
Choose language
Dutch Dutch
English English
Zomervakantie

De praktijk is deze zomer gesloten op:

  • Maandag 11 augustus
  • Maandag 18 augustus
  • Maandag 25 augustus

U kunt op deze dagen (alleen) voor spoed-eisende zaken bellen met huisartsenpraktijk Melkweg: 020 647 5204. Op overige dagen kunt u zoals altijd bellen met onze assistenten. Gemaakte afspraken bij onze praktijkondersteuners gaan gewoon door.

Dokter Mandjes is wel van 11 augustus tot en met 29 augustus met vakantie, dan kunt u tijdelijk geen gebruik maken van het patiëntenportaal. De praktijk is verder gewoon geopend, met uitzondering van bovengenoemde dagen.

Sluiten