Huisartsen krijgen het steeds drukker. Niet alleen overdag, maar ook ’s avonds en in het weekend bellen er steeds meer mensen naar de huisartsenpost. Hierdoor kunnen wachttijden oplopen, is er minder tijd per patiënt, en is er een risico dat mensen met spoedklachten te laat geholpen worden.
Door alleen te bellen als het echt nodig, help je mee om de zorg toegankelijk te houden voor iedereen.
Heb je ineens klachten? Vraag jezelf dan eerst af: hoe serieus is het? Je kunt ook even met iemand overleggen of de websites ‘Moet ik naar de dokter?‘ en Thuisarts.nl raadplegen. Deze platformen gemaakt door huisartsen en medisch specialisten, geven betrouwbare en toegankelijke informatie over gezondheid en ziekte.
Denk je dat er echt medische zorg nodig is? Bepaal dan eerst of je vraag tot de ochtend of na het weekend kan wachten. Dan kun je namelijk naar je eigen huisarts. Die kent je en kan, als het nodig is, een afspraak inplannen op de praktijk. Je kunt ook online een afspraak inplannen of je vraag online stellen aan je huisarts (door middel van een e-consult).
Wanneer bel je de huisarts?
Kan je klacht niet wachten tot de volgende dag of na het weekend? Bel dan de huisartsenpost. Zij geven je advies en vertellen of je langs moet komen. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je kind niet meer goed kan plassen, niet goed reageert en hoge koorts heeft, of wanneer je zelf erg benauwd bent en moeite hebt met lopen of praten. Dit zijn klachten die plotseling ontstaan, snel verergeren of hevige pijn veroorzaken.
Bel bij ernstige, levensbedreigende situaties direct 112. Dit landelijke alarmnummer is voor spoedeisende hulp als elke seconde telt. Als het nodig is, komt er snel een ambulance naar je toe.
Wanneer bel je de huisartsenpost?
Wanneer bel je niet de huisartsenpost?
Heb je hinderlijke klachten, maar zijn ze niet spoedeisend? Dan kom je niet in aanmerking voor een afspraak bij de Huisartsenpost. Denk bijvoorbeeld aan een ontstoken teennagel of een verstopt oor. Dit soort klachten kunnen vervelend zijn, maar kunnen wachten tot het spreekuur van je eigen huisarts. Ook herhalingsrecepten voor medicijnen die niet dringend nodig zijn, worden bij de huisartsenpost niet uitgeschreven.
Veel mensen weten niet precies wat zorg kost. Daarom leggen we het hieronder kort uit. De zorg van je huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor geen eigen risico of eigen bijdrage. Als er extra onderzoeken of handelingen (zoals bloedonderzoek, röntgenfoto’s of echo’s) uitgevoerd moeten worden, gaat dit van je eigen risico af.
Bij zorg buiten de huisartsenpraktijk ligt dit anders. Zorg in het ziekenhuis, zoals de spoedpost of ambulance, valt onder je eigen risico en betaal je deels zelf. Hieronder een aantal voorbeelden:
Door bewust om te gaan met zorg en goed te weten waar je terecht kunt, help je mee om de zorg toegankelijk én betaalbaar te houden.
De praktijk is deze zomer gesloten op:
U kunt op deze dagen (alleen) voor spoed-eisende zaken bellen met huisartsenpraktijk Melkweg: 020 647 5204. Op overige dagen kunt u zoals altijd bellen met onze assistenten. Gemaakte afspraken bij onze praktijkondersteuners gaan gewoon door.
Dokter Mandjes is wel van 11 augustus tot en met 29 augustus met vakantie, dan kunt u tijdelijk geen gebruik maken van het patiëntenportaal. De praktijk is verder gewoon geopend, met uitzondering van bovengenoemde dagen.